Voka waarschuwt: nationale actiedag dreigt aanzienlijke hinder te veroorzaken

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, vreest voor aanzienlijke hinder op de nationale actiedag van komende maandag. Een rondvraag bij de private werkgevers leert dat sommige bedrijven erg hard getroffen zullen worden en de productie gedwongen zullen stilleggen, al is dat zeker niet in elke onderneming het geval. Voka veroordeelt hoe dan ook de acties van de vakbonden.

Cijfers van de Nationale Bank tonen aan dat er gemiddeld geen algemeen koopkrachtprobleem is. Deze crisis wordt in de eerste plaats betaald door de ondernemingen in de vorm van nooit geziene automatische loonindexeringen. Nu het werk neerleggen zorgt voor economische schade die we in deze crisistijden kunnen missen als kiespijn. We moeten actievoeren om meer mensen aan de slag te krijgen. Laat dat de prioriteit zijn van het beleid en van de sociale partners”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

De drie vakbonden roepen op om maandag het werk neer te leggen en mee te stappen in een nationale betoging in Brussel. Voka vreest aanzienlijke hinder in de bedrijven doordat actievoerders niet op het werk zullen verschijnen. Een voorlopige rondvraag bij grote werkgevers leert dat sommige productiebedrijven quasi tot stilstand zullen komen, al is dat zeker niet overal het geval. De hinder zal wel aanzienlijk zijn in heel het land. Ook de openbaar vervoersmaatschappijen en de nationale luchthaven waarschuwen voor sterk verstoord verkeer.

Voka veroordeelt de actiedag “voor meer loon”. De lonen in België stijgen automatisch mee met de index. In de periode 2022-2024 zullen de lonen op die manier met meer dan 15% stijgen. Dat kost werkgevers 23 miljard euro extra op jaarbasis. De oplopende loonspiraal zorgt voor een verzwakking van onze economie ten opzichte van de landen rondom ons waar geen automatische loonindexering bestaat.

Loonhandicap

De Nationale Bank geeft aan de loonhandicap met onze buurlanden zal oplopen tot 5%. Daardoor kunnen onze exportbedrijven 5,5% aan marktaandeel verliezen op de internationale markten. Dat gaat uiteindelijk ten koste van economische activiteit, jobs, koopkracht en algemene welvaart. Onze ondernemingen concurreren met de handen op de rug gebonden.

Enquête

De stijgende loonkosten zijn met grote voorsprong de belangrijkste bezorgdheid voor ondernemingen, blijkt een Voka-enquête bij zo’n 600 leden. De stijgende kosten wegen dan ook zwaar op de bedrijfsactiviteiten: 1 op de 3 stelt de groeiplannen neerwaarts bij, een kwart gaat minder nieuwe mensen aanwerven. Specifiek bij de grote bedrijven overweegt maar liefst 1 op de 6 om activiteiten te verplaatsen vanuit België naar andere landen.