Voka-enquête: recessie is deze winter onafwendbaar

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, waarschuwt dat een economische recessie onvermijdelijk is geworden. Dat blijkt uit een recente enquête die deze week werd uitgevoerd bij meer dan 600 Vlaamse ondernemingen. De bedrijven verwachten in het komende kwartaal een gemiddelde omzetdaling met ​ 5% en over 2023 nog eens met 5 procent. De recessievrees weegt ook op de aanwervingsplannen: 1 op de 4 ondernemingen verwacht in de komende 6 maanden een daling van het aantal werknemers. In de industrie verwacht 54% van de bedrijven beroep te zullen doen op tijdelijke werkloosheid.

De Vlaamse economie stevent deze winter af op een recessie. De cijfers uit de Voka-enquête laten geen ruimte meer voor twijfel. Het vertrouwen van consumenten en ondernemers duikt naar beneden. De handelsbalans is negatief. De externe energieschok verarmt ons als samenleving. Ondernemingen doen er alles aan om deze crisis door te komen, maar de energie- en de loonkosten moéten onder controle gehouden worden om erger te vermijden”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Omzetdalingen in Q4 en in 2023

Voka bevraagt maandelijks zijn leden over de economische toestand. Bij het begin van het vierde kwartaal zijn ondernemingen somber gestemd over de omzetverwachtingen voor de komende maanden. Zowel in het vierde kwartaal van 2022 als in heel 2023 verwachten de ondernemingen een omzetdaling met 5%.

Kosten blijven stijgen

Tegelijk met de dalende omzet blijven de kosten waarmee bedrijven geconfronteerd worden oplopen. De inputkosten liggen vandaag 43% hoger dan 12 maanden geleden. De ondernemingen verwachten in de komende twee kwartalen een verdere gemiddelde kostenstijging met 30%.

Vooral de energie- en loonkosten wegen zwaar door en vormen veruit de grootste bezorgdheid van de Vlaamse ondernemingen. Slechts de helft van de ondernemingen geeft aan de stijgende loonkost te kunnen doorrekenen in hun prijzen.

Groeiplannen bijgesteld

De slechte vooruitzichten maken dat ondernemingen hun groei- en investeringsplannen bijstellen. Eén op drie bedrijven heeft de activiteiten vandaag al teruggeschroefd. Toekomstige investeringsplannen worden met 18% verminderd.

Wanneer bedrijven aangeven dat ze investeringsplannen schrappen of terugschroeven, moeten de alarmbellen afgaan. Minder investeringen in innovatie en infrastructuur kunnen leiden tot structurele economische schade waardoor Vlaanderen qua welvaart stappen achteruit zou zetten”, waarschuwt Hans Maertens.

Op het vlak van werkgelegenheid verwacht 1 op de 4 bedrijven het in de komende 6 maanden met minder personeel te stellen. Vier op de tien verwacht in de komende maanden een beroep te moeten doen op tijdelijke werkloosheid, in de industrie gaat het om meer dan de helft van de bedrijven.

De toeleveringsproblemen die sinds het einde van de coronacrisis de ondernemingen teisterden, nemen enquête na enquête af. Het is vandaag de ​ enige meevaller van de sombere economische vooruitzichten.