Slechts één op twee bedrijven heeft digitale beveiligingsstrategie
Digitale achterstand blijft groot bij kmo’s
22 februari 2023
Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, voerde in de afgelopen 2 jaar bij zo’n 2.000 Vlaamse ondernemingen een digitale doorlichting uit. Die digiscan levert een beeld op van hoe digitaal matuur een onderneming is. Op het vlak van cyberveiligheid heeft slechts één op de twee bedrijven een eigen digitale beveiligingsstrategie. Dit is wel een lichte verbetering ten opzichte van 2020 toen slechts 40% van de bedrijven zo’n strategie had. Het is verder opvallend dat minder dan de helft van de ondernemingen nieuwe technologische evoluties als artificiële intelligentie actief opvolgt.
“Onze bedrijven zijn vandaag onvoldoende mee met de digitale omslag. Zowat de helft van onze ondernemingen gaat onder de lat door, zowel qua cyberveiligheid als artificiële intelligentie. Laat deze resultaten een wake-up call zijn. Zonder digitale beveiligingsstrategie zijn ondernemingen kwetsbaar in een snel digitaliserende omgeving. Voka wil ondernemingen bijstaan en biedt verschillende oplossingen aan. Samen groeien vereist een sterke digitale versnelling”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.
De digitale doorlichting ging van start in augustus 2020. Sindsdien namen iets meer dan 1.900 bedrijven deel en boden een inkijk in hun digitale strategie. Elke digiscan onderzocht verschillende bedrijfsdomeinen: strategie, organisatie, infrastructuur, klanten en leveranciers, productie. De doorlichting vindt plaats in samenwerking met Deloitte Private en met ondersteuning van Vlaio (Vlaams Agentschap Innoveren & Ondernemen).
De belangrijkste resultaten van de digiscan bij zo’n 2.000 Vlaamse ondernemingen:
- 60% heeft geen of geen uitschreven digitale strategie
- 44% volgt digitale trends zoals AI niet actief op
- 55% behandelt cyberveiligheid ad hoc en heeft geen gedocumenteerde beveiligingsstrategie.
Grote ondernemingen scoren beter
De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op, grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons. Zo hebben kmo’s een grote achterstand op het vlak van data-analyse.
“Onze kmo’s lopen achterop, maar dat kan snel keren. Kmo’s hebben weliswaar minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn kmo’s wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren. Kmo’s hebben een sterke band met de klant wat hen een enorm strategisch voordeel kan opleveren in de concurrentieslag met puur online spelers”, vertelt Hans Maertens.
Ook ondernemingen in de dienstensector scoren significant beter dan bedrijven uit de maakindustrie. Dienstenleveranciers zijn doorgaans wendbaarder. Ze worden al langer geconfronteerd met klanten die op zoek zijn naar oplossingen, eerder dan naar producten, wat maakt dat ze een terugverdienmodel hebben dat zich beter leent voor digitale transformatie.