"Situatie in de bedrijven verdraagt geen bijkomende schade door vakbondsacties meer"

Kraak de crisis, niet onze bedrijven

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, veroordeelt de zoveelste actiedag van de vakbonden. Sinds de zomervakantie organiseerden de vakbonden 4 actiedagen, met telkens economische impact tot gevolg. De situatie in de ondernemingen is ernstig en verdraagt geen bijkomende schade meer.

De actiedagen van de voorbije maanden waren stuk voor stuk onnodig en onverantwoord. Nu de bonden – zelfs na het loonakkoord dat de regering heeft bereikt – blijven actievoeren, is de maat vol. De vakbonden dragen een loodzware verantwoordelijkheid in de economische crisis die we meemaken en waarvan we de effecten pas ten volle zullen meemaken in 2023”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

De laatste Voka enquête bevestigt een recessiescenario voor de Vlaamse economie. Ook andere economische parameters staan op rood. Het aantal tijdelijk werklozen bedraagt 96.000 werknemers. De vraag naar interimarbeid valt sterk terug.

De loonkosten nemen aan een ongezien tempo toe: in de periode 2021-2024 zullen de brutolonen met 21% stijgen. De loonhandicap tegenover onze buurlanden zal pieken op 17% in 2024. De concurrentiekracht van de ondernemingen in België komt op die manier sterk onder druk te staan.

Concurrentiekracht van ondernemingen vormt de hoeksteen voor de koopkracht van morgen. Bij elke vakbondsactie krijgt het imago van onze ondernemingen weer een knauw. De vakbonden bestrijden de ondernemingen, terwijl we samen de crisis te lijf zouden moeten gaan”, besluit Hans Maertens.