“Publiek-private samenwerkingen kunnen Vlaamse vervoersinfrastructuur bij de tijd brengen”

Nieuwe Voka paper over het belang van betere vervoersinfrastructuur in Vlaanderen

Vlaanderen moet nog sterker inzetten op publiek-private samenwerkingen (PPS) om de vervoersinfrastructuur verder uit te bouwen. Dat is de conclusie van een nieuwe Voka paper. Zo’n samenwerkingen verlopen sneller, zijn toekomstbestendig en leiden tot minder budgetoverschrijdingen dan de traditionele manier om publieke infrastructuur te bouwen. Kiezen voor meer PPS is een goede manier om de helse kringloop van decennialange onderhoudsachterstand te doorbreken.

"Een goed uitgebouwde en onderhouden vervoersinfrastructuur is cruciaal voor een gezonde economie. De voortdurende vertragingen in onderhoud moeten ons zorgen baren. Om te vermijden dat Vlaanderen verder tot stilstand komt, is een inhaaloperatie noodzakelijk. Publiek-private samenwerkingen zijn een goede manier om snelheid te maken in de verdere uitbouw van de Vlaamse vervoersinfrastructuur", zegt Frank Beckx, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Onderhoudsachterstand

Vlaanderen is toe aan de grootste onderhoudsbeurt ooit. De Vlaamse overheid berekende dat 14,5 miljard euro nodig is om de onderhoudsachterstand van de vervoersinfrastructuur weg te werken.

De Vlaamse publieke vervoersinfrastructuur is in slechte staat. Vlaanderen kent dan wel een stijgende investeringstrend in publieke infrastructuur, het reguliere onderhoud blijft ondergefinancierd met een negatieve impact op de economie. Slecht onderhouden wegen vergroten de kans op ongevallen en files. Defecte sluizen onderbreken vaarverbindingen, bezwijkende dijken veroorzaken overstromingen en bruggen met structurele schade leiden tot gewichts- of snelheidsbeperkingen.

Er zijn dringend extra middelen nodig om risico’s en economische schade te vermijden. Om aan de noden te voldoen moet jaarlijks 1,28 miljard euro naar regulier onderhoud gaan. Het budget dat hiervoor de voorbije jaren werd uitgetrokken, schommelde echter steevast rond de 450 miljoen euro.

Publiek-private samenwerking

Voka roept de Vlaamse regering op om deze historische onderhoudsachterstand met spoed aan te pakken en het gebruik van publiek-private samenwerkingen (PPS) verder te zetten.

In de afgelopen dertig jaar zijn publiek-private samenwerkingen (PPS) in heel wat landen uitgegroeid tot een volwaardig alternatief voor klassieke overheidsinvesteringen in infrastructuur. Publiek-private samenwerkingen kunnen de sleutel zijn tot efficiëntere infrastructuurprojecten. Door het combineren van publieke en private middelen, kan PPS bijdragen aan snellere projectuitvoering en kostenbeheersing. Het in Vlaanderen gangbare DBFM-model integreert ontwerp, bouw, financiering en onderhoud in één contract. Op die manier wordt de volledige levensduur van een bouwwerk vanaf het begin in rekening gebracht, de onderhoudskosten inclusief.

GIP

Het Geïntegreerd Investeringsprogramma 2025 (GIP), dat zeer recent werd gepubliceerd, zet alvast belangrijke stappen vooruit. Zo zet men bijvoorbeeld in op extra middelen voor structureel onderhoud en vervangingsinvesteringen om de historische onderhoudsachterstand terug te dringen. Ook wordt meer nadruk gelegd op het toekomstbestendig maken van assets via slimme concepten en recente technologieën. Er worden ook grote infrastructuurprojecten opgenomen in een meerjarig budgettair perspectief.

Voka-Paper_Vervoersinfrastructuur.pdf

PDF - 1.4 Mb
Eric Laureys

Eric Laureys

Woordvoerder, Voka vzw

 

 

Contacteer ons

Eric Laureys

Eric Laureys

Woordvoerder, Voka vzw

Alessandra Magnus

Alessandra Magnus

Projectmanager Communicatie, Voka vzw

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka vzw

Voka is het Vlaams netwerk van ondernemingen. Voka vertegenwoordigt meer dan 18.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel, goed voor 65% van de private werkgelegenheid, 70% van de toegevoegde waarde en 80% van de export.

Voka gelooft in ondernemerschap dat de hele maatschappij vooruithelpt. Samen zorgen wij dat ondernemerschap hier groeit en bloeit, omdat wij daar allemaal beter van worden. 

Voka is dé groeimotor van de durvers, de blijvers en de groeiers. Met onze 18.000 leden zijn wij samen het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen.


Neem contact op met