"Voka verwelkomt brexit actieplan van de Vlaamse Regering"

Vandaag heeft de Vlaamse Regering een brexit actieplan goedgekeurd om de Vlaamse bedrijven voor te bereiden op een no-deal scenario. Voka reageert tevreden op deze beslissing. “Dit actieplan is geen overbodige luxe: aan de Britse kant is het immers nog niet gezegd of de deal die momenteel op tafel ligt goedgekeurd zal worden. Het risico op een no deal blijft reëel,” stelt gedelegeerd bestuurder van Voka, Hans Maertens.

Het actieplan van de Vlaamse regering zet sterk in op het sensibiliseren en informeren van de Vlaamse bedrijven over de gevolgen van de brexit. Dit blijft noodzakelijk omdat er nog steeds bedrijven zijn die zich te weinig bewust zijn van de gevolgen van de brexit. “Sommige bedrijven kunnen bijvoorbeeld zonder het te weten indirect een impact ondervinden aangezien een leverancier of een klant ergens een link met het VK heeft. Bij een harde brexit kunnen ze snel getroffen worden zonder het te weten”, aldus Maertens. “Dergelijke bedrijven sensibiliseren over de brexit is een grote uitdaging die de Vlaamse regering met dit actieplan onder andere wenst aan te pakken.”

De federale regering lanceerde een paar weken terug al de brexit impactscan die ondernemers helpt in kaart te brengen wat de gevolgen kunnen zijn van de brexit voor hun bedrijf op basis van een korte enquête. Deze scan bereikte ondertussen al meer dan 4000 bedrijven. Het Vlaamse actieplan is een goeie en noodzakelijke aanvulling op deze brexit impactscan.

Voka is alvast klaar om haar steentje bij te dragen aan het verder sensibiliseren en informeren van Vlaamse bedrijven omtrent de brexit. “Wij zijn zeker bereid om de uitrol van de brexit roadshow die onderdeel uitmaakt van het actieplan te ondersteunen”, stelt Maertens. “Met ons lokaal netwerk van Voka - Kamers van Koophandel zijn wij immers ideaal geplaatst om bedrijven te bereiken die zich vandaag misschien nog te weinig bewust zijn van de impact die een no-deal kan hebben.” Het Voka - Kamer van Koophandel netwerk is overigens reeds vandaag heel wat informatiesessies aan het organiseren om bedrijven te sensibiliseren over de brexit.

Voka is ook tevreden dat het actieplan aandacht schenkt aan de mogelijke opportuniteiten van de brexit. Zo wordt de opdracht gegeven om een strategie te ontwikkelen om van Vlaanderen een draaischijf in de Anglo-Europese handel te maken na de brexit.

“Met onze havens hebben we een enorme troef om Vlaanderen te positioneren als een belangrijk overslagpunt voor de Anglo-Europese handel na de brexit”, stelt Maertens. “Dit is een interessante piste om investeringen naar Vlaanderen te halen. De handel tussen het VK en het Europese vasteland zal immers niet zomaar verdwijnen na de brexit.”

Voka blijft uiteraard hopen dat het akkoord dat momenteel op tafel ligt ,goedgekeurd wordt. “Een no-deal op 29 maart volgend jaar zou immers enorm disruptief zijn voor onze ondernemers”, zegt Maertens. “Maar in de huidige onzekerheid zou het onverantwoord zijn om geen voorzorgsmaatregelen te nemen.” Voka blijft daarom vasthouden aan het principe ‘hoop voor het beste maar bereid je voor op het ergste’.

Meer informatie

Peter De Brabandere - Persverantwoordelijke Voka - 0479 96 08 73 - \[email protected]

Gilles Suply - adviseur Europese Zaken & Internationaal Ondernemen - \[email protected] - 0474 66 33 98