Voka daagt 10.000 Vlamingen uit met ‘De Grote Voka OndernemingsQuiz’

De Vlaamse bedrijven behoren tot de wereldtop. In veel bedrijven worden dagelijks spectaculaire dingen gerealiseerd. Toch is de gemiddelde Vlaming hier vaak niet van op de hoogte. Om het grote publiek meer voeling te laten krijgen met onze ondernemingen start Voka vanaf vandaag met de Grote Voka OndernemingsQuiz”. Met deze actie wil Voka in de komende maanden 10.000 Vlamingen aan het quizzen zetten. “We zijn ervan overtuigd dat veel mensen onder de indruk zullen zijn van wat er allemaal geproduceerd en gerealiseerd wordt in onze bedrijven”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

De Grote Voka OndernemingsQuiz gaat vandaag officieel van start. Met het initiatief plaatst Voka het Vlaamse bedrijfsleven in de kijker. Als ondernemingsorganisatie wil Voka hiermee aandacht vestigen op bekende en onbekende ondernemingen die vaak tot de wereldtop behoren in hun segment. “Veel mensen passeren dagelijks tientallen bedrijven, maar veelal weten we niet wat achter de muren allemaal wordt gerealiseerd”, aldus Hans Maertens. “Met de Voka OndernemingsQuiz willen we hier verandering in brengen. Door mee te doen aan de quiz komen de deelnemers heel wat te weten over onze ondernemingen.”

De Grote Voka OndernemingsQuiz gebruikt hiervoor weetjes over bedrijven, interessante en vaak ook spectaculaire wetenswaardigheden over de deelnemende ondernemingen. Welk bedrijf biedt bijvoorbeeld letterlijk onderdak aan sterren als Madonna en Ed Sheeran? Of welk bedrijf zorgt voor sprookjesachtige decoraties in pretparken wereldwijd? De quiz verzamelt zo weetjes van 400 bedrijven.

De campagne wil tussen 16 april en 30 mei 200.000 Vlamingen bereiken waarvan er 10.000 deelnemen aan de “Grote Voka Ondernemingsquiz”. Daarvoor wordt de campagne uitgerold op sociale media en bekend gemaakt via radiospots. Maar Voka zet nog een geheim wapen in: de bedrijven zelf. Overal in Vlaanderen zullen in de komende weken meer dan 400 grote spandoeken opduiken op onze bedrijven met de weetjes van het bedrijf. “We willen het straatbeeld veroveren”, aldus Hans Maertens. “We zijn fier op onze bedrijven en dat mag geweten zijn. En zoals dat bij elke quiz hoort, maken deelnemers kans op mooie prijzen.”

De Grote Voka OndernemingsQuiz past in het jaarthema van Voka: met #IedereenOndernemer wil Voka als ondernemingsorganisatie het grote publiek dichter bij het ondernemerschap brengen. Zo organiseert Voka op 7 oktober opnieuw Voka Open Bedrijvendag. In dezelfde week staat ook de ‘Week van het Ondernemerschap’ op het programma. Tijdens deze week worden er tal van evenementen georganiseerd over ondernemen.

Enkele weetjes:

• Welk bedrijf biedt letterlijk onderdak aan sterren als Madonna en Ed Sheeran? Georges Veldeman N.V.
  • Welk bedrijf raspt de mozzarella voor 50 miljoen pizza’s per jaar, wereldwijd? Kaasbrik N.V.
  • Welk bedrijf zorgt voor sprookjesachtige taferelen in pretparken wereldwijd? Polymer Insulation Products
  • Welk bedrijf is sinds 1919 nog steeds een van de grootste citroenzuurproducenten ter wereld? Citrique Belgique
  • Welk paleis heeft 13 biertanks van 1.000 liter Jupiler klaarstaan voor zijn publiek? Het Antwerpse Sportpaleis
  • Welk bedrijf in Wevelgem vervangt 36.000 koeien? Alpro
  • Wie zet al 5 jaar lang jongeren aan het werk tijdens de thuismatchen van KAA Gent? Maison Rouge

Ontdek de quiz op: https://vokaquiz.be Volg de quiz ook op sociale media via #VokaQuiz

Download de volledige presentatie: https://we.tl/LE2wGmmJ4M

Voor meer informatie:

Peter De Brabandere
Directeur Marketing, Communicatie & Ondernemingsrelaties

\[email protected]

Wat is Voka?

Voka is het Vlaams netwerk van ondernemingen. We vertegenwoordigen meer dan 18.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel, goed voor 65% van de private werkgelegenheid en 66% van hier gerealiseerde de toegevoegde waarde.

Voka ontstond in januari 2004, toen het Vlaams Economisch Verbond en de verschillende regionale Kamers van Koophandel in Vlaanderen besloten om in een alliantie intensief samen te werken. Sinds 2008 werkt Voka nauw samen met 30 sectororganisaties, wat het werkgeverslandschap nog verder versterkt.

Waarvoor staat Voka?

Wat Voka wil zijn, dat staat in de missie:

"Voka wil als het meest nabije, invloedrijke en professionele netwerk van ondernemers en de representatieve organisatie van ondernemingen in Vlaanderen een optimaal kader creëren voor succesvol ondernemen en wil op die manier fundamenteel bijdragen tot welvaart en welzijn van zijn regio."

Wie kan lid worden van Voka?

Ondernemingen worden rechtstreeks lid van Voka. Ze versterken zo de invloed van Voka als vertegenwoordiger van de ondernemingsbelangen en ze krijgen toegang tot het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen. Voka telt intussen meer dan 18.000 leden-bedrijven.