“Vlaamse werkgevers overhandigen STEM-manifest”

Vandaag organiseerde Voka samen met sectorfederaties Agoria Vlaanderen, Comeos Vlaanderen, essenscia vlaanderen, Fedustria, Fevia Vlaanderen en de Vlaamse Confederatie Bouw een ontbijtoverleg over STEM. Samen met de onderwijskoepels en -netten en onderwijsexperts uit het Vlaams Parlement werd er nagedacht over de toekomst van STEM. Hiervoor overhandigden de werkgeversorganisaties een manifest met 20 concrete aanbevelingen. Met dit STEM-manifest willen ze de kwaliteit en instroom in het STEM-onderwijs versterken.

“Vandaag gingen het bedrijfsleven, de onderwijswereld en de beleidsmakers constructief in dialoog over STEM. Over de meeste aanbevelingen is iedereen het eens. Het is nu belangrijk dat alle partners zich engageren om de gezamenlijke doelstellingen te realiseren.”, aldus Françoise Chombar, voorzitter van het STEM-platform en CEO van Melexis, die het overleg voorzat.

Volgens Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van het GO!, is het goed dat de werkgevers actief meedenken over STEM. “De combinatie van onze pedagogische en didactische know-how en de inhoudelijke expertise vanop de werkvloer maakt ons onderwijs sterker. Daar wil het GO! een voortrekkersrol in blijven spelen.”

“STEM is een absolute prioriteit”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, namens de werkgevers. “De samenleving en de arbeidsmarkt van vandaag en morgen hebben meer mensen nodig met een STEM-profiel. De STEM-monitor 2018 maakt echter duidelijk dat er nog werk op de plank ligt. De instroom in TSO en BSO studierichtingen én in professionele bachelors moet dringend omhoog. Belangrijk is bovendien de positieve en bewuste keuze van de leerling, ondersteund door de ouders en de onderwijsbegeleiding, voor die STEM-richting. Daarnaast blijft ook de kwaliteit van STEM-opleidingen een aandachtspunt.”

Vlaams parlementslid en ondervoorzitter van de commissie Onderwijs Koen Daniëls (N-VA): “Het belang van Wetenschappen, Technologie, Engineering en Wiskunde heeft lange tijd te weinig aandacht gekregen en werd gezien als “moeilijk”. Met de aandacht die STEM nu krijgt, kunnen we dat ombuigen naar “nodig en uitdagend”. Niet alleen in het secundair onderwijs en het hoger onderwijs, maar ook in het lager onderwijs dient het voldoende én aparte aandacht te krijgen. Het aanmoedigen van zij-instroom uit STEM-sectoren in ons lerarenkorps is dan ook verrijkend.”

Lees het volledige STEM-manifest hier.

Peter De Brabandere - Woordvoerder Voka - 0479 96 08 73 - \[email protected]