"Vlaamse regering moet H.Essers in Limburg houden"

Het belangrijk(st)e Limburgse bedrijf H.Essers kan voorlopig zijn levensnoodzakelijke uitbreidingsplannen niet uitvoeren. De Raad van State schorste zopas het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan. Hemeltergend reageren Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka, Vlaams Netwerk van Ondernemingen en Johann Leten, gedelegeerd bestuurder Voka – Kamer van Koophandel Limburg.

‘H.Essers is één van de belangrijkste, zo niet het belangrijkste Limburgse bedrijf’, stelt gedelegeerd bestuurder Voka – KvK Limburg Johann Leten. ‘Het bedrijf zorgt voor de werkgelegenheid van duizenden gezinnen. Dit familiebedrijf is verankerd in onze provincie en wil hier graag blijven. Het is hemeltergend dat, ondanks alle compensatiemaatregelen en alle vergunningen de Raad van State nu weer krom gaat voor de groene tirannie die onze provincie teistert. Een aantal weken geleden hebben we al opgeroepen om naast Natuurpunt ook een Menspunt op te richten. In onze povincie leven er niet alleen vlinders, spinnen en paddenstoelen. Er leven, wonen en werken ook mensen.

De Vlaamse regering moet NU haar verantwoordelijkheid nemen en H.Essers in onze provincie, in ons land houden.’

Het geval van Essers staat helaas niet alleen. Bijna maandelijks horen we hoe grote investeringsprojecten een halt worden toegeroepen. 'Ondernemers hebben in de eerste plaats nood aan rechtszekerheid,' aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka, 'Opnieuw bewijst deze case dat dit in ons land ontbreekt. Dit brengt investeringen in gevaar en zet veel potentiële jobs op de helling. Het wordt tijd dat we politieke moed tonen: eens een beslissing is genomen en afspraken werden gemaakt, moeten die ook worden nageleefd.'

Voor meer informatie:

Johan Grauwels