"Tijd dringt voor Brexit-akkoord"

Gisterenavond slaagden de Europese regeringsleiders er niet in om een doorbraak te forceren in de Brexit-onderhandelingen. “Er is evenwel geen tijd meer. Nu moet er tot de finish onderhandeld worden”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuur van Voka. “Nu moeten er knopen doorgehakt worden om een broodnodig akkoord veilig te stellen. Anders wordt het een no deal met heel zware gevolgen voor onze Vlaamse bedrijven.”

Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen, roept de Europese regeringsleiders op om haast te maken met het sluiten van een terugtrekkingsakkoord. Gebeurt dit niet dan worden Vlaamse ondernemers geconfronteerd met een harde brexit eind maart volgend jaar. Voor de Vlaamse economie zou dit een zware slag zijn want het Verenigd Koninkrijk is onze vierde handelspartner waar naar we 28 miljard euro aan goederen en diensten uitvoeren. Duizenden jobs staan op het spel.

“De brexit-onderhandelingen zitten diep in de blessuretijd”, stelt Maertens. Indien er in de komende weken geen akkoord wordt gesloten, is er immers niet voldoende tijd meer voor het Europees en het Brits Parlement om het akkoord te ratificeren voor 29 maart volgend jaar, de dag waarop het Verenigd Koninkrijk formeel de Europese Unie verlaat. De tijd om te onderhandelen is dan ook zo goed als voorbij.

Voka adviseert al een tijdje haar leden om uit te gaan van een harde brexit. “Zelfs als er een akkoord wordt gevonden, is de kans nog steeds reëel dat dit weggestemd wordt door het Brits Parlement”, verduidelijkt Maertens. Dit zal echter pas ten vroegste begin volgend jaar duidelijk zijn, wat veel te laat is voor een bedrijf om dan nog de nodige voorbereidingen te treffen om een harde brexit op te vangen. “Bedrijven worden met de rug tegen de muur geplaatst. Een afwachtende houding aannemen is niet meer verantwoord.”

In de komende weken organiseren de Voka - Kamers van Koophandel heel wat brexit seminaries om zoveel mogelijk de Vlaamse bedrijfswereld voor te bereiden. “Heel wat KMOs zijn zich nog te weinig bewust van de gevolgen die een harde brexit kan hebben op hun activiteiten. Met onze brexit seminaries proberen wij deze bedrijven te sensibiliseren.” Ook de Brexit impactscan die in opdracht van de Federale Brexit Task Force werd opgesteld, kan bedrijven helpen om zich voor te bereiden op een harde brexit. Voka moedigt bedrijven aan om deze zoveel mogelijk uit te voeren.

Voka roept daarnaast ook de overheid op om zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de brexit. “De ambitie moet zijn om van België de draaischijf te maken in de Anglo-Europese handel na de brexit”, stelt Maertens. De extra aanwervingen bij de douane die een tijdje geleden werden aangekondigd, zijn een welkom maatregel maar we moeten werk maken van een omvattende strategie om deze ambitie te kunnen waarmaken. “Wij roepen dan ook de Belgische en Vlaamse Regering op om een strategie te ontwikkelen om te verzekeren dat onze bedrijven nog steeds vlot handel kunnen drijven met het VK na de brexit.”

Peter De Brabandere - \[email protected] - 0479960873

Gilles Supply - adviseur Europese Zaken & Internationaal Ondernemen - \[email protected] - 0474 66 33 98