Mooie zomer lonkt dankzij vlotte vaccinatiecampagne

Telewerkverplichting vervalt op 28 juni

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, kijkt uit naar een zomerperiode waarin de coronamaatregelen verder versoepeld worden zodat het maatschappelijke en economische leven weer tot volle ontplooiing kan komen. Het overlegcomité bevestigt de vooropgestelde versoepelingen en biedt een bijkomend perspectief aan de horeca- en evenementensector, en andere sectoren. Het verplichte telewerk verdwijnt al op 28 juni, enkele dagen vroeger dan initieel voorzien. Op het overlegcomité van 16 juli zullen hopelijk ook de laatste beperkingen kunnen sneuvelen.

De zomer start onder een gunstig gesternte. De vaccinatiecampagne loopt als een trein en de coronacijfers dalen elke dag verder. Met Voka wensen we de beleidsverantwoordelijken te bedanken voor de heropening van onze economie en de maatschappij. ​ Ons land hoort ook stilaan bij de best presterende landen qua vaccinaties”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Dankzij de terugkeermomenten op de werkvloer die sinds 9 juni mogelijk zijn, kunnen collega’s elkaar weer ontmoeten op het werk. Op 28 juni wordt de telewerkverplichting volledig losgelaten, enkele dagen vroeger dan initieel voorzien. Dat betekent een grote positieve aanpassing voor tal van werkgevers waar sinds meer dan een jaar een voltijds telewerkregime gold. Medewerkers willen elkaar weer echt zien en komen tot echte samenwerking.

Positief nieuws kwam er ook over het reizen binnen Europa. Sinds woensdag is in België het Europese coronacertificaat beschikbaar om vanaf 1 juli makkelijker te reizen binnen Europa.

Het overlegcomité biedt vandaag ook extra perspectief om het sociale leven verder te versoepelen. De bubbel van 8 en de toegenomen capaciteit op evenementen maakt voor de horeca en de eventsector een groot verschil. Voka dringt aan op snelle juridische duidelijkheid voor de erg grote evenementen die deze zomer in de steigers staan.

Blik op het najaar

Voka roept de regeringen op om nu al de blik te richten op het najaar. Hoe gaan we na de zomervakantie om met de resterende maatregelen? Hoe zal de vaccinatiecampagne verder verlopen met eventuele vervolginentingen? Hoe verzekeren we voldoende testcapaciteit om snel te reageren bij uitbraken van nieuwe virusvarianten?

We herhalen het aanbod om vaccineren mogelijk te maken op de bedrijfsvloeren. De vele vaccinatiecentra leveren schitterend werk, maar het lijkt niet realistisch om alle centra ook in het najaar open te houden. Onze bedrijven beschikken over de ervaring om via de bedrijfsgeneeskundige diensten het vervolg van de vaccinatiecampagne deels op zich te nemen. Al moet dat nu worden voorbereid en proefgedraaid”, aldus nog Hans Maertens. Voka vraagt aan de beleidsverantwoordelijken om in de zomer toch werk te maken van nieuwe noodplannen voor het geval dat een nieuwe variant in ons land komt.

We hebben niet alleen nood aan een mooie zomer ook aan een mooi ​ en veilig najaar“.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka