KMO’s hebben meeste te winnen bij digitale transformatie

Voka helpt ondernemingen digitale omslag maken

Vlaanderen heeft een inhaalbeweging te maken om mee te zijn met het Europese koppeloton inzake digitale transformatie. Dat blijkt uit een nieuwe paper van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen. De grootste winsten zijn te boeken bij kleine en middelgrote ondernemingen. Voka biedt ondernemingen een intensief begeleidingstraject aan dat drie jaar duurt en ondernemingen zal helpen om de digitale omslag te maken. Voka vraagt aan de overheden om een gericht ondersteunend beleid te voeren.

Voka paper: Succesfactoren voor digitale transformatie

PDF - 2.9 Mb

De Vokapaper neemt de digitaliseringsgraad van onze regio onder de loep. De kloof tussen grote en kleine bedrijven valt op, grote bedrijven doen het dubbel zo goed dan kleine op vlak van digitale transformatie. Die kloof is nergens in Europa zo groot als bij ons, bvb op het vlak van data-analyse en e-commerce hebben kmo’s een achterstand.

Onze kmo’s lopen achterop, maar dat kan snel keren. Kmo’s hebben weliswaar minder middelen en mankracht dan grotere ondernemingen, maar door hun kleinere schaal zijn kmo’s wendbaarder om veranderingsprocessen op gang te brengen en uit te voeren. Kmo’s hebben een sterke band met de klant wat hen een enorm strategisch voordeel oplevert in de concurrentieslag met puur online spelers. Met andere woorden: kmo’s hebben ook heel wat troeven in handen. Het is echter zaak om ook daadwerkelijk te starten met digitale transformatie. , vertelt Dieter Somers, auteur van de Vokapaper.

België scoort ondermaats in zowat elke ranglijst. Zo staan we op de 25ste plaats op de IMD Digital Competitiveness index. Landen als Zweden, Finland, Nederland horen wel bij de top. De overheden hebben werk op de plank: digitale overheidsdiensten uitbouwen, 5G mogelijk maken, zorgen voor een flexibele arbeidsmarkt, specifieke ICT-opleidingen aanbieden, etc. Het is alvast een goede zaak dat in de relanceplannen van de overheid een substantieel aandeel is gereserveerd voor projecten rond digitalisering.

We stoten op een digitale paradox: bedrijfsleiders erkennen het belang van een digitale transformatie, maar slechts een op drie start een veranderingstraject op. Voka biedt ondernemingen nu een intensieve begeleiding om het hele bedrijfsproces te herdenken en te digitaliseren. De overheid moet volgen. We willen aansluiting vinden bij de Europese top. Inzetten op digitale transformatie is een van de kerndomeinen waar de relance zich op moet richten, zo schrijven we ook in ons Voka Plan Samen Groeien”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Meerjarig Digitaal Transformatie Traject

Voka lanceert een meerjarig begeleidingstraject voor organisaties die digitaal willen transformeren. Het traject is theoretisch onderbouwd en steunt op de expertise van digitale pioniers als Rik Vera (Nexxworks), Anik Stalmans en Thibaut Heeren (Cegeka), Seth Maenen (Workitects), en Ward Decraemer (Mint Europe). De ondernemingen die zich aanmelden, starten een veranderingstraject op maat met als doel om digitaal te worden in alle aspecten van hun bedrijfsmodel. Voka werkt hiervoor samen met tal van relevante spelers uit de bedrijfswereld.

Voor digitaliseringsexpert Rik Vera gaat digitale transformatie veel verder dan het louter inzetten van nieuwe technologie of software: “Een digitale transformatie reikt veel verder dan enkel digitale tools inzetten. Het is een holistische aanpak, waarbij de klant centraal staat en waarbij de visie, de strategie en alle processen bekeken worden om tot betere prestaties te komen. Erg belangrijk is dat alle medewerkers mee zijn in het transformatietraject”.

Kandidaten gezocht

Voka roept ondernemingen op om zich kandidaat te stellen om samen met experts de digitale omslag te maken. Het nieuwe Vokatraject wordt geheel op maat van de onderneming uitgewerkt en loopt 3 jaar. De Voka Kamers in Limburg en West-Vlaanderen lopen voorop en starten deze zomer al trajecten op. De andere Voka Kamers volgen later.

Meer informatie over digitale transformatie in ondernemingen is te vinden op de Voka website.

Het Digitaal Transformatie Traject van Voka wordt mede gefinancierd door het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Agentschap Innoveren & Ondernemen (Vlaio).