Voorkom gespleten economie

Voka-enquête februari

Bij de meeste bedrijven herneemt de economische activiteit en is er uitzicht op herstel. Maar een aantal sectoren die door coronapandemie nog steeds zwaar getroffen worden, blijft in een diep dal hangen. Dat blijkt uit de maandelijkse corona-enquête van Voka bij 1.000 leden. Hoe kleiner een bedrijf, hoe groter het omzetverlies dat vandaag nog geleden wordt. Omgekeerd geldt dat de grotere ondernemingen zich relatief goed aan het herstellen zijn en tegen 2022 verwachten om de coronacrisis volledig achtergelaten te hebben.

"Een gespleten economie moeten we vermijden. We moeten opnieuw samen groeien en er dus voor zorgen dat ook de kleine en middelgrote ondernemingen uit de crisis geraken” - Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen.

Sinds de start van de coronacrisis bevraagt Voka zijn leden over een aantal economische parameters zoals de verwachte omzetcijfers.

• Het gerapporteerde omzetverlies in de februaribevraging komt gemiddeld uit op -6%. In alle voorgaande bevragingen was het gemiddelde omzetverlies groter, in januari -9% en in december -13%. Er is dus geleidelijk verbetering in de verwachtingen van de bedrijven.
  • Voor de kleinere ondernemingen met een omzet tot 1 miljoen euro per jaar blijft het gerapporteerde omzetverlies met -25% tot -30% nog erg groot. De verschillen tussen de grote, middelgrote en kleine onderling loopt verder op.
  • Specifiek voor de sectoren van de horeca en de evenementen is het omzetverlies dramatisch met een gemiddeld verlies van -67%. Het is zonneklaar dat de bedrijven en sectoren die gesloten blijven of daarvan afhankelijk bijzonder zware schade lijden.
Gesloten sectoren hebben dringend nood aan concreet perspectief op heropening - Hans Maertens

De coronacrisis blijft sommige bedrijven en sectoren veel harder raken dan andere. We lopen het risico om in een gespleten economie terecht te komen met bedrijven die weer rechtveren en anderen die noodgedwongen aan de kant van de weg blijven liggen. Dat mogen we niet laten gebeuren. Voka pleit voor het aanhouden van een aantal generieke maatregelen zoals de verlenging van de tijdelijke werkloosheid maar ook op een ondersteuning op maat van de sectoren en bedrijven die nog verplicht gesloten zijn. Deze sectoren hebben nu ook dringend een concreet perspectief nodig op heropening”, vertelt Hans Maertens.

De cijfers rond de verwachte tewerkstelling volgen dezelfde tendens als de omzetcijfers: het gaat minder slecht dan vorig jaar. In 2021 verwachten de ondernemingen wel een extra daling van de werkgelegenheid met 0,7%. De werkgelegenheid in de private sector in ons land zou door de coronacrisis met 75.000 arbeidsplaatsen dalen, bekeken in de periode 2020-2021.

De export is erg belangrijk voor onze open Vlaamse economie: 1 op de 3 jobs is ermee gelinkt. Ook hier geven bedrijven een verbetering aan tegenover vorig jaar. Er is nog steeds een aanzienlijk mindere export (-7%), maar de situatie verbetert wel tegenover de vorige enquêtes (-9% in januari, -10% in december).

Ondoordachte loonstijgingen zouden ons opzadelen met extra handicap. - Hans Maertens

We geraken alleen uit deze crisis door snel en massaal te vaccineren en zo snel mogelijk het normale leven weer op te nemen. Onze concurrentiepositie tegenover de ons omringende landen te grabbel gooien met ondoordachte loonstijgingen is het beste recept om de coronacrisis te verlengen en onze arbeidsmarkt met een extra handicap op te zadelen”, besluit Hans Maertens.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka