Geef de teugels van de arbeidsmarkt in Vlaamse handen

11 juli-boodschap Vokavoorzitter Wouter De Geest

Lees de volledige 11 juli-boodschap

PDF - 148 Kb

Boodschap van Vokavoorzitter Wouter De Geest naar aanleiding van de feestdag van de Vlaamse Gemeenschap.

De arbeidsmarkt in dit land functioneert niet goed: 1 op de 3 volwassenen werkt niet. Arbeidsmarkthervormingen moeten prioriteit nummer één zijn van politici die het menen met onze relance.

Voka vraagt een andere aanpak in de verschillende landsdelen. De federale coalitiepartners hebben afgesproken dat dat kan. Het regeerakkoord voorziet de mogelijkheid om “de federale bevoegdheden op asymmetrische wijze uit te voeren op het vlak van werkgelegenheid naar gelang het betrokken gewest”. Het is tijd om die passage in het regeerakkoord te activeren en de bevoegdheden rond werk asymmetrisch in te vullen. Al is dat maar een tijdelijk middel.

We hebben een staatshervorming nodig die de hefbomen voor het arbeidsmarktbeleid naar de gewesten overhevelt. Geef de teugels van het arbeidsmarktbeleid in Vlaamse, Waalse en Brusselse handen.

Economisch beleid en arbeidsmarktbeleid zijn bevoegdheden die vandaag door de verscheidene regeringen op een verschillende manier worden ingevuld. Terwijl de Vlaamse regering de ene kant op wil, geeft de federale overheid vaak tegengas. Het getalm rond de tijdelijk werklozen illustreert dit. Vlaanderen wilde de mensen die tijdelijk werkloos waren, laten begeleiden door de VDAB. Zo konden ze bijgeschoold worden of tijdelijk aan de slag bij een werkgever waar wel veel werk was. Maar er bleek federaal te weinig animo om dat mogelijk te maken. En ook inzake nachtarbeid vraagt de Vlaamse economie dringend om een modernisering van de regels zodat we concurrentieel kunnen blijven ten opzichte van de buurlanden. Zonder resultaat. En zo kunnen we nog pijnpunten opsommen.

Die permanente status quo zorgt ervoor dat we geen stap verder komen om onze arbeidsmarkt en onze economie aansluiting te doen vinden bij de Europese top. Integendeel, we zakken weg in belangrijke ranglijsten, dieper de middenmoot in.

Onze ondernemingen hebben veerkracht getoond. Als onze samenleving snel herstelt van deze grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog dan is het dankzij hen. Onze ondernemingen mogen zich nu niet meer geremd weten. Alleen al daarom is het tijd dat de Vlaamse claim op de bevoegdheden die ons sociaal-economisch versterken dichterbij komt. Laat de viering van 50 jaar Vlaams parlement vooral gaan over hoe we het welzijn en de welvaart van iedereen in de komende decennia verder kunnen verzekeren.

Wouter De Geest, voorzitter Voka, Vlaams netwerk van ondernemingen

De volledige boodschap is hieronder te downloaden.

Lees hier de volledige 11 juli-boodschap

PDF - 148 Kb