30% meer ondernemingstrajecten rond duurzaam ondernemen

Corona vertraagt maar stopt verduurzaming niet

De coronacrisis heeft voor vertraging gezorgd bij vier op de tien ondernemingen die in een Voka duurzaamheidstraject zitten. De meerderheid van de ondernemingen denkt evenwel die achterstand nog binnen het jaar te kunnen wegwerken. Dat blijkt uit een bevraging van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, in samenwerking met de Universiteit Antwerpen. Tegelijk stelt Voka vast dat de interesse voor duurzaam ondernemen aan een stevige opmars bezig is. Het aantal inschrijvingen voor duurzaamheidstrajecten van Voka is met 30% gestegen en piekt dit jaar op 263 deelnemende bedrijven.

Het is bemoedigend om vast te stellen dat onze ondernemingen de coronacrisis achter zich laten en de draad weer oppikken, ook inzake de duurzaamheidsinspanningen. Een derde meer bedrijven tekent in op het Voka Charter Duurzaam Ondernemen. Dat zijn recordcijfers. Onderzoek toont aan dat bedrijven die inzetten op duurzame bedrijfsprocessen beter gewapend zijn voor de toekomst”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Studie UAntwerpen

De Universiteit Antwerpen ging in een studie na wat de impact is van de coronacrisis op de duurzaamheidsinspanningen van ondernemingen. De conclusie is dat de coronacrisis bij 4 op de 10 ondernemingen in een Voka duurzaamheidstraject voor vertraging heeft gezorgd, maar dat die vertraging snel zal worden ingehaald.

Uit onze bevraging blijkt een duidelijke intentie van ondernemingen om grote stappen te willen zetten rond de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen in het komende jaar. Ondernemingen geven als de belangrijkste voordelen aan dat duurzaamheidsinspanningen in tijden van crisis de betrokkenheid van de stakeholders van de onderneming kunnen vergroten en het bedrijf veerkrachtiger kunnen maken”, aldus Björn Mestdagh, onderzoeker aan de UAntwerpen.

In de bevraging werd ook gepeild naar de motivatie van ondernemers om een duurzaamheidstraject op te starten. De motivatie ‘om de samenleving beter te maken’ scoort het hoogste. De laagste motivatiescore werd toegekend aan de reden ‘omdat de overheid ons verplicht’. Dit sterkt ondernemingen in de overtuiging dat inzetten op duurzaam ondernemen belangrijk en economisch interessant is.

VCDO

Bedrijven die in het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) stappen, gaan het engagement aan om de 17 duurzame ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties (VN) na te komen en te vertalen in concrete actiepunten in hun onderneming. Voka ondersteunt de deelnemers om duurzaam ondernemen in te bedden in de dagelijkse bedrijfsvoering. Ondernemingen die ministens 10 acties tot een goed einde brengen, ontvangen een VCDO-certificaat.

Wie ​ 3 succesvolle VCDO-trajecten afrondt, ontvangt het officiële Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties. Voka reikte dit certificaat reeds uit aan 88 ondernemingen in de afgelopen jaren. 65 onder hen stomen zich nu klaar om het Champion-certificaat te behalen, waarvoor het uitwerken van een pilootproject met een voorbeeldfunctie naar de rest van de sector noodzakelijk is. ​

Door een partnership met Cifal Flanders heeft Voka de mogelijkheid om – naast het uitreiken van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen – de officiële SDG-Pioneer-, Champion- en Ambassadorcertificaten van UNITAR (het opleidings- en onderzoeksinstituut van de Verenigde Naties) uit te reiken.