128 kmo’s ontdekten wat nieuwe digitale technologieën voor hen kunnen betekenen dankzij het Voka Digihubs 2.0 project

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, sluit het Voka Digihubs 2.0 project succesvol af na 128 samenwerkingen met Vlaamse kmo’s. De Digihubs, mede gefinancierd door Europese middelen en ondersteund door Vlaams minister van Economie en Innovatie Jo Brouns, boden Vlaamse kmo’s de kans om diepgaand in te zetten op hun digitale transformatie. Een breed scala aan ondernemingen konden via de Digihubs onder deskundige begeleiding nieuwe digitale technologieën leren kennen. Zo ook HAP Construct, een vooruitstrevende bouwonderneming.

Doel en opzet van het project

Het Voka Digihubs 2.0 project bood ondernemingen de nodige experimenteerruimte om onder begeleiding van experten nieuwe digitale technologieën te verkennen en toe te passen. Dankzij de financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) en het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO), konden deelnemende kmo’s tegen een gereduceerd tarief deelnemen, waardoor de drempel om aan digitale innovatie te werken aanzienlijk werd verlaagd.

Belangrijkste bevindingen

128 Vlaamse bedrijven zijn ingestapt in de Voka Digihubs, en zetten zo stappen vooruit in de ontwikkeling van hun digitale strategieën en de testing van nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en machine learning.

Een belangrijke bevinding uit deze trajecten was dat slechts de helft van de deelnemende ondernemingen een gedocumenteerde digitale beveiligingsstrategie had bij aanvang van het project. Daarnaast werd duidelijk dat een significant aantal ondernemingen aanvankelijk geen strategie had voor het actief opvolgen en implementeren van technologische trends zoals artificiële intelligentie. De begeleiding door de Voka Digihubs heeft ervoor gezorgd dat deze ondernemingen nu beter zijn voorbereid op toekomstige technologische ontwikkelingen.

Uitdagingen bij digitale transformatie

Veel ondernemingen ondervonden uitdagingen bij de implementatie van nieuwe technologieën. De noodzaak om vooraf goed te plannen en de juiste middelen en ontwikkelaars in te zetten, werd vaak genoemd als cruciale succesfactor. Daarnaast werd digitale transformatie door veel kmo’s als complex en tijdrovend ervaren. Ondernemingen gaven aan dat ze moeite hadden met het integreren van nieuwe systemen en technologieën in hun bestaande processen. Er was een duidelijke behoefte aan externe expertise en ondersteuning.

Ook Wouter Verbeerst en Annelien Detollenaere, zaakvoerders van HAP Construct, blikken positief terug op hun deelname: “We zijn wel geïnteresseerd in het hele digitale gebeuren, maar hadden toch het gevoel dat het een zwakke schakel was in onze bedrijfsvoering. Alles evolueert zo snel, en bovendien zaten we intern niet op dezelfde lijn over b.v. de keuze tussen NAS of cloud. ​ Na een digiscan en enkele gesprekken met een Voka expert werden een reeks quickwins voorgesteld en een strategie voor de toekomst uitgetekend.Door eerdere ervaringen met softwareaanbieders die vaak hun eigen product pushten, waren we het vertrouwen wat verloren. Maar dankzij het Voka Digihubs project kregen we objectief advies. Het was ook fijn dat uit de digiscan bleek dat we het niet zo slecht doen, integendeel zelfs. De volgende stappen nemen we mee voor de toekomst, zonder er een timing op te plakken. We zijn net overgestapt van IT-aanbieder; eerst even op adem komen.”.

Voordelen van digitalisatie

“Bedrijven die strategisch investeerden in digitalisering, zagen duidelijke concurrentievoordelen. Voorbeelden hiervan zijn verbeterde klanttevredenheid, efficiëntere interne processen en verhoogde productiviteit. Bedrijven waar het management actief geloofde in en steun gaf aan digitalisering, presteerden beter in hun digitale trajecten. Dit benadrukt het belang van een sterke strategische visie en ondersteuning vanuit het management om digitale transformatie succesvol te laten verlopen”, vertelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Het Voka Digihubs 2.0 project heeft bewezen dat digitale transformatie binnen handbereik ligt van elke Vlaamse kmo, mits de juiste ondersteuning en begeleiding. Voka kijkt uit naar toekomstige projecten om nog meer bedrijven te helpen hun digitale ambities te verwezenlijken en zo bij te dragen aan een sterkere, meer competitieve Vlaamse economie.


Martine Taeymans

Martine Taeymans

Directeur MarCom, Voka vzw

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Voka vzw

Voka is het Vlaams netwerk van ondernemingen. Voka vertegenwoordigt meer dan 18.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel, goed voor 65% van de private werkgelegenheid, 70% van de toegevoegde waarde en 80% van de export.

Voka gelooft in ondernemerschap dat de hele maatschappij vooruithelpt. Samen zorgen wij dat ondernemerschap hier groeit en bloeit, omdat wij daar allemaal beter van worden. 

Voka is dé groeimotor van de durvers, de blijvers en de groeiers. Met onze 18.000 leden zijn wij samen het grootste ondernemersnetwerk van Vlaanderen.


Neem contact op met