121 Vlaamse ondernemingen behalen duurzaamheidscertificaat van de Verenigde Naties

Topman VN reikt certificaten uit tijdens plechtigheid in Brussel

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, begeleidde 121 ondernemingen om het Pioneer-duurzaamheidscertificaat van de Verenigde Naties te behalen. De bedrijven hebben er de afgelopen drie jaar succesvol werk van gemaakt om via het Voka Charter Duurzaam Ondernemen de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen toe te passen in hun bedrijfsvoering. De Pioneer-certificaten worden uitgereikt in Brussel door Alex Mejia, directeur bij UNITAR, het VN-agentschap voor opleiding en onderzoek.

Ondernemingen spelen een sleutelrol in de duurzaamheidstransitie die we met heel de samenleving aan het afleggen zijn. Onze Pioneer-bedrijven doen er alles aan om verantwoord met de planeet om te gaan. Dat doen ze niet omdat het moet, wel omdat het de enige juiste manier is om vandaag een onderneming uit te bouwen. We feliciteren hen met hun inspanningen en moedigen hen aan om sectorgenoten te blijven inspireren”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

121 certificaten

Ondernemingen die gedurende drie jaar acties opzetten rond elk van de17 Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen ofSustainable Development Goals (SDG’s), krijgen na een positieve evaluatie het UNITAR Pioneer-certificaat. Vandaag ontvangen 121 Vlaamse ondernemingen die onderscheiding: 88 ondernemingen behaalden het certificaat in de loop van 2020, 33 ondernemingen behaalden het certificaat dit jaar.

De klimaatverandering aanpakken, werken aan een inclusieve samenleving en circulair ondernemerschap versterken zijn wereldwijde uitdagingen die lokaal kunnen worden aangepakt. De SDG’s van de Verenigde Naties zijn dan ook een ideaal instrument voor ondernemingen om hun duurzaamheidsacties aan op te hangen”, aldus Alex Mejia, directeur bij UNITAR.

Recordaantal nieuwe inschrijvingen

De interesse voor duurzaam ondernemen is aan een stevige opmars bezig. Het aantal nieuwe inschrijvingen voor duurzaamheidstrajecten van Voka is met 30% gestegen en piekt dit jaar op 263 deelnemende bedrijven.

Onder de paraplu van het Voka Charter Duurzaam Ondernemen (VCDO) kunnen ondernemingen op verschillende niveaus werken aan duurzaamheid. Het behalen van een Pioneer-certificaat is een eerste internationale erkenning. Pioneer-bedrijven kunnen vervolgens werken aan het behalen van een Champion-certificaat. En wie ook dat tot een goed einde brengt, kan kandideren voor de titel van Ambassador.

De coronacrisis heeft voor vertraging gezorgd bij vier op de tien ondernemingen die in een duurzaamheidstraject zitten. De meerderheid van de ondernemingen denkt evenwel die achterstand nog binnen het jaar te kunnen wegwerken. Dat blijkt uit een bevraging van Voka in samenwerking met de Universiteit Antwerpen.

CIFAL

Voka werkt voor de uitreiking en de begeleiding van de Pioneer-certificaten samen met CIFAL Flanders, de lokale hub van UNITAR, het opleidingsinstituut van de Verenigde Naties. Daardoor kunnen bedrijven die deelnemen een VN-erkenning ontvangen.

Door de samenwerking met Voka kunnen we niet alleen méér ondernemingen bereiken om met de SDG’s aan de slag te gaan, het is ook een hefboom voor meer ambitieuze acties en initiatieven die écht het verschil maken in het realiseren van een effectieve kringloopeconomie, gebaseerd op waarden en goed bestuurlijk beleid” zegt Peter Wollaert, UNITAR Fellow en Algemeen Directeur van CIFAL Flanders.

2 laureaten aan het woord

Ardo

Al jaren zet Ardo in op het produceren van diepvriesgroenten op een duurzame wijze. Ardo werkte samen met de landbouwers van de streek voor de uitwerking van een grootschalig irrigatienetwerk. ​ Landbouwers investeerden in een leidingnetwerk, terwijl Ardo een gigantisch irrigatiebekken aanlegde voor het opvangen van gezuiverd afvalwater. In 2020 werden zo maar liefst 62 Olympische zwembaden gezuiverd afvalwater gebruikt ipv oppervlaktewater. Op die manier wordt de waterhuishouding van de regio zo min mogelijk verstoord. Op het irrigatiebekken zijn nu ook zonnepanelen geïnstalleerd, met een totale productie van zo’n 1700 MWh/jaar oftewel het verbruik van zo’n 440 gezinnen. De groene energie zal ingezet worden in de productie, en gebruikt worden voor het aandrijven van de pompen van het irrigatienetwerk.

Duurzaamheid zit in onze genen en vormt de wortels van waaruit het bedrijf is gegroeid. Het Pioneer certificaat dat we via Voka behaalden, is voor ons een manier om onze duurzaamheidsdoelen te bereiken en ons beleid concreet te vertalen naar de werkvloer”, zegt Ignace Kint, Investment & Environment Manager van Ardo.

Niko

Aantrekken, behouden en ontwikkelen van talent staan hoog op de agenda bij Niko. Dat hoeft niet te betekenen dat enkel geschoolde mensen aangetrokken worden. Niko riep de Niko Academy in het leven, waar elke medewerker (vast of interim) een opleiding krijgt en ondergedompeld wordt in het bedrijf. Met video’s, how to’s en 3D-geprinte miniatuurversies van de machines doorlopen alle medewerkers een traject om hun vaardigheden bij te scholen én om nieuwe interessegebieden te ontdekken. Dit is niet alleen voordelig voor het bedrijf, uit feedback blijkt dat werknemers deze aanpak erg waarderen en sterker geneigd zijn om lang in het bedrijf te blijven werken.

Duurzaamheid maakt deel uit van het DNA van Niko en dat gaat verder dan de zorg voor milieu. Mensen staan centraal. Als bedrijf zijn we dan ook heel erg betrokken bij onze partners, klanten en medewerkers. Het VOKA Charter Duurzaam Ondernemen en de 17 SDG’s helpen ons om telkens weer de lat hoger te leggen voor onszelf”, zegt Philippe Bonamie, ceo van Niko.

Foto's van de ceremonie op aanvraag verkrijgbaar.