Voka tevreden met langverwachte doorbraak in 5G dossier

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, is tevreden met het akkoord in het Overlegcomité over 5G. Na jaren met de voeten slepen, zijn er eindelijk knopen doorgehakt waardoor de federale spectrumveiling in 2022 kan plaatsvinden. Bedrijven wachten vol ongeduld om concrete 5G-toepassingen te ontwikkelen en grote stappen te zetten in de digitale transformatie.

Het Overlegcomité maakt de weg vrij om 5G uit te rollen in België. Eindelijk gaat het vooruit in het 5G-dossier. We lopen al meer dan 2 jaar achter op onze buurlanden. Het is nu van belang om geen enkele hindernis meer op te werpen zodat de spectrumveiling zo spoedig mogelijk kan plaatsvinden. Er is al genoeg tijd verloren”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Al 25 Europese landen kennen een commerciële 5G-uitrol. In België trappelen we al te lang ter plaatse. Er bestaan weliswaar al tijdelijke gebruiksrechten en proefprojecten, maar toch is het wachten op de federale spectrumveiling waarbij telecomoperatoren de toelating krijgen om 5G aan te bieden in België. Het Overlegcomité heeft nu de obstakels uit de weg geruimd, al zal de veiling ​ pas midden 2022 kunnen plaatsvinden, waardoor het nog zeker een jaar wachten is vooraleer particulieren en ondernemingen gebruik kunnen maken van het netwerk.

Geen verdere vertraging

Steeds meer struikelblokken voor 5G worden uit de weg geruimd. Ook het Brussels gewest heeft zijn kar gekeerd en verhoogde de stralingsnormen. Dat we echter een volwaardige 5G uitrol zullen kennen in heel België in 2022 is een utopie. Snelle investeringen in bijkomende infrastructuur vereisen ook vlotte vergunningsprocedures. Verdere vertraging kunnen we ons niet veroorloven. We lopen al meer dan 2 jaar achter op verschillende Europese landen. Elke bijkomende vertraging tast de concurrentiepositie van onze ondernemingen verder aan.
​ ​
Het 5G-dossier is symptomatisch voor het digitale beleid dat in dit land gevoerd wordt. We weten welke strategie ons vooruit kan helpen, maar de uitvoering van dat beleid gaat tergend traag. Het resultaat laat zich ook duidelijk merken in internationale rankings. We hinken steeds meer achterop en leidende landen zoals Zweden, Denemarken, Finland, en Nederland nemen verder voorsprong.

We verwachten van de overheid dat ze een radicale digitale omslag maakt. Een verregaande vereenvoudiging en digitalisering van de overheidsdiensten creëert niet enkel grote efficiëntiewinsten, maar kan ook sterk de kwaliteit van de dienstverlening verbeteren. De doorbraak rond 5G komt geen seconde te vroeg”, besluit Hans Maertens

Onze bedrijven zijn zich steeds meer bewust dat digitaliseren noodzakelijk is. De afgelopen jaren zijn zelfs de grootste non-believers overtuigd geraakt van de noodzaak om digitalisering in te bedden in de bedrijfsstrategie. Een onderneming die niet digitaal bestaat, bestaat tegenwoordig maar half. De experts die digitale bedrijfstransformaties begeleiden, kunnen amper de vraag volgen.