Voka heeft begrip voor time-out, maar perspectief volgende week is noodzakelijk

Reactie na overlegcomité

Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, heeft begrip voor het feit dat het overlegcomité vandaag nog geen versoepelingen heeft kunnen aankondigen. Daarvoor zijn de recentste besmettingscijfers niet goed genoeg en gaan de ziekenhuisopnames de verkeerde kant uit. Voka blijft er wel op aandringen dat het volgende overlegcomité een strategie aankondigt om de gesloten sectoren perspectief te bieden en een concreet heropeningsplan opstelt.

De vraag hoe en wanneer de nog gesloten sectoren stapsgewijs weer zullen openen, blijft vandaag onbeantwoord. Ondernemingen moeten zich wel kunnen voorbereiden op de komende maanden”, vertelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

Voka heeft begrip voor de moeilijke evenwichtsoefening die de regeringen continu moeten maken: een derde coronagolf vermijden en tegelijk de samenleving en de economie de noodzakelijke ademruimte geven.De virologische situatie in ons land blijft ernstig. Voka roept de bedrijven op om zich te blijven houden aan alle geldende regels. “Zolang de regels zijn wat ze zijn, dienen we ze te volgen. We moeten een derde golf vermijden want dat zou catastrofaal zijn voor ons zorgsysteem maar ook voor de economie en de maatschappij”, zegt Hans Maertens.

Uitzichtloos voor gesloten sectoren

Voka is positief over de versoepeling voor niet-medische contactberoepen. Dat neemt niet weg dat de sectoren zoals het toerisme, de event- en cultuursector, de luchtvaart, de horeca, etc die quasi-volledig gesloten blijven, het steeds moeilijker krijgen. “De offers die deze sectoren brengen zijn loodzwaar. ​ Ook de vele toeleveranciers van die brede sectoren verkeren in ademnood. Zij komen stilaan in een uitzichtloze situatie terecht”, vertelt Hans Maertens.

Voka blijft ook aandringen om rekening te houden met het verplichte telewerk dat voor bedrijven en medewerkers steeds lastiger wordt. Terugkeermomenten in een veilige omgeving moeten op termijn kunnen.

Vaccineren

Voka betreurt de aanhoudende problemen bij het vaccineren en de vaak manke communicatie hierover. Nog voor we echt van start zijn gegaan, kijken we al aan tegen een grote achterstand. Vaccineren is nochtans dé weg uit deze crisis. Eerder gaf 60% van de Vlaamse bedrijven aan dat ze bereid zijn te helpen met vaccineren.

Voka roept iedereen op om zich te laten vaccineren. Dit is de enige weg om ons gezondheidssysteem te vrijwaren en onze samenleving en economie te normaliseren.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka