Nu staken is onverantwoord en onredelijk

Reactie Voka op actiedag vakbonden

De stakingsacties van ABVV en ACV bouw-industrie-energie in een aantal bedrijven vandaag zijn compleet onverantwoord. Nu is het niet de tijd om lichtzinnig te staken. Ons economisch herstel hangt er van af. Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, veroordeelt de staking van vandaag.

Het is nu onredelijk om te staken of actie te voeren. Het is alle hens aan dek om de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog aan te pakken en dat doe je alleen door dialoog en overleg - Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka

We staan vandaag op een kantelpunt. Een zetje naar de verkeerde kant zal onze relance vertragen en op de helling zetten. Elke staking levert economisch verlies op. Ondernemingen in alle sectoren hebben nog met significant omzetverlies te maken. Gelukkig steunen niet alle bonden deze onverantwoorde stakingsdag. Hoe deze staking voor solidariteit tussen werknemers zorgt, is ons dan ook een raadsel”, vertelt Hans Maertens.

De stakingseisen die de bonden in een pamflet verspreiden, snijden geen hout. Een forse loonstijging is midden in de grootste crisis sinds de Tweede Wereldoorlog een fout idee. Het zal de keel dichtknijpen van ondernemingen die nu al in ademnood zitten. Het is een waanidee dat er in sommige sectoren tijdens deze crisis bakken geld wordt verdiend. Elke sector heeft in 2020 omzetverlies geleden, en ook in februari van dit jaar is er nog een gemiddeld omzetverlies van 6%. Sectoren die nog gesloten zijn, hebben letterlijk geen enkele marge voor opslag. Voor hen is deze staking een regelrechte kaakslag. Daarom moeten we ons houden aan de loonnorm. Voka wijst erop dat er volgens de CRB al een automatische indexaanpassing zal toegekend worden van 2,8 procent over 2 jaar. “Dit is al een meer dan substantiële loonsverhoging waarover niet onderhandeld wordt. In andere landen maakt dit wel het voorwerp uit van sociaal overleg”, aldus Hans Maertens.

De stakers willen ook – opnieuw – het brugpensioen versoepelen. Brugpensioen is een recept waarvan in het verleden is aangetoond dat het niet werkt. Waarom zouden we mensen die nog willen en kunnen werken, betalen om thuis te blijven? We moeten onze arbeidsmarkt fundamenteel hervormen zodat er meer – en niet minder – mensen aan de slag zijn. We hebben straks alle handen nodig om weer aan te knopen met groei.

Laat ons deze onverantwoorde stakingsdag snel vergeten - Hans Maertens

We geraken alleen uit deze crisis door snel en massaal te vaccineren en zo snel mogelijk het normale leven weer op te nemen. Onze concurrentiepositie te grabbel gooien met ondoordachte loonstijgingen is het beste recept om de coronacrisis te verlengen en onze arbeidsmarkt met een extra handicap op te zadelen. “Daar kan geen sprake van zijn. Laat ons deze onverantwoorde stakingsdag van een deel van de vakbonden dan ook snel vergeten en hopen dat de vakbonden snel terug naar de onderhandelingstafel komen van het sociaal overleg”, besluit Hans Maertens.

Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder Voka