Geen sprake van verplicht telewerk en andere beperkende maatregelen voor bedrijven

Voka, Unizo, VBO en Boerenbond

Telewerk verplichten is geen aanvaardbare maatregel om de huidige coronapandemie in te dijken, stellen de werkgeversfederaties Voka, Unizo, VBO en Boerenbond in een gemeenschappelijke verklaring.

De werkgeversorganisaties begrijpen dat er maatregelen nodig zijn nu het aantal coronabesmettingen sterk stijgt en de druk op de ziekenhuizen verhoogt. De werkgevers willen daar ook aan meewerken, door onder meer te waken over de afstandsregels, het dragen van het mondmasker waar de nodige afstand niet kan worden gevrijwaard, de handhygiëne… én door het maximaal toepassen van telewerk waar dat de normale werking van de bedrijven niet in het gedrang brengt. Maar van een algemene telewerkverplichting kan geen sprake zijn.

Bedrijven geven nu al een ruime invulling aan de telewerkaanbeveling. Een algemene telewerkverplichting zien we niet zitten. Onze bedrijven zijn covid safe en moeten op die manier verder kunnen blijven werken. We gaan nu toch de economie geen onnodige klap verkopen”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen.

Heel wat bedrijven en sectoren hebben afgelopen anderhalf jaar op dat vlak al een bijzonder zware prijs betaald. Dit keer zal er uit een ander vaatje moeten worden getapt. Zo vragen de werkgeversorganisaties onder meer een snelle uitrol van de boosterprik. Bedrijven staan klaar om dat logistiek mogelijk te maken. Vaccinaties op de werkvloer zullen een essentieel element vormen om iedereen zo snel als mogelijk opnieuw geprikt te krijgen.

We vragen iedereen – ook onze bedrijven – om voorzichtig te zijn. Maar we verzetten ons tegen maatregelen die het ondernemerschap zouden hinderen. We hebben getoond dat we wereldtop zijn inzake vaccinaties. Laat ons die draad weer oppikken om snel iedereen een boostervaccin te geven”, aldus Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder van UNIZO.

Telewerkregimes zijn nu al de norm in quasi elke onderneming en worden door de medewerkers goed opgevolgd. Het is belangrijk dat bedrijven zelf verantwoordelijk zijn voor hun arbeidsorganisatie. Een verplichting tot telewerk van overheidswege zou een onnodige en onnuttige maatregel zijn. Het zou onze ondernemingen rechtstreeks en onrechtstreeks opnieuw economische schade toebrengen en op termijn dure ondersteuningsmaatregelen op gang brengen.

Boerenbond neemt samen met haar leden land- en tuinbouwbedrijven nu al een ruime waaier van maatregelen om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Wij moedigen – waar het kan – telewerk zoveel mogelijk aan, maar we zijn van mening dat een verplichting van telewerk voorlopig overbodig en zelfs contraproductief zou zijn”, zegt Sonja De Becker, voorzitter Boerenbond.

De werkgeversorganisaties moedigen telewerk wel sterk aan, daar waar het kan.

“De sociale partners in de Groep van Tien hebben zich vorige week zich unaniem uitgesproken om telewerk sterk aan te bevelen - maar niet te verplichten - in de private sector. Het kan toch niet zijn dat we opnieuw verplicht en voltijds moeten gaan telewerken omwille van een aantal mensen dat zich niet wil laten vaccineren. We moeten diegenen die hun plicht gedaan hebben niet straffen omdat enkelen zich daaraan onttrekken. De overheden van ons land moeten daarentegen volop blijven inzetten op de sensibilisering rond vaccinatie en harde data ​ over besmettingen en vaccinatie verzamelen en ter beschikking stellen van alle preventiedeskundigen zodat gericht aan preventie van besmettingen en sensibilisering voor vaccinatie kan gedaan worden”, aldus Pieter Timmermans, CEO van het VBO

Blijven inzetten op preventie en vaccinatie

Bovendien zetten de ondernemingen vandaag al sterk in op preventieve maatregelen om het virus buiten de onderneming te houden via de toepassing van de ‘Generieke gids om de verspreiding van Covid-19 op de werkvloer tegen te gaan’.. Met CO2-meters, ventilatie, beperkte bezetting en het gebruik van mondmaskers zijn de werkvloeren vandaag veilige plaatsen. Dat blijkt ook uit de cijfers: de besmettingen vinden nauwelijks plaats op de werkvloer.

De werkgeversorganisaties roepen de regeringen in ons land op om blijvend in te zetten op vaccinatie. Enerzijds door het blijven sensibiliseren van zij die tot op heden nog niet gevaccineerd zijn en anderzijds door een snelle uitrol van de boosterprik.