Dringend Europese oplossing nodig voor vrachtverkeer tussen EU en VK

Dringend Europese oplossing nodig voor vrachtverkeer tussen EU en VK

Voka vraagt dringend een oplossing voor het vrachtverkeer van en naar het VK naar aanleiding van de gesloten grenzen door de gevaarlijke virusmutatie. “We moeten er alles aan doen om het virus verder te bestrijden. Maar niet alleen het personenvervoer ligt nu stil, ook vele trucks, goederen en chauffeurs zitten vast op weg naar het vasteland. Omdat er zonder oplossing ook niemand nog goederen naar het VK durft te sturen, ligt de handel quasi volledig plat. De Europese Unie moet dringend hiervoor een aantal maatregelen nemen”, aldus Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka. Deze situatie in combinatie met de aanslepende brexit-gesprekken, zorgt volgens Voka voor een enorm complexe situatie voor ondernemers. “Er moet nu een doorbraak komen in de brexit-onderhandelingen. En indien nodig moet er gezocht worden naar een overgangsregeling na 1 januari.”

Door de virusmutatie in het Verenigd Koninkrijk en de ban op het personenvervoer, is ook het vrachtverkeer lamgelegd. In België is vrachtverkeer vanuit het VK nog wel toegelaten, maar niet in de Franse toegangspoorten, waar het merendeel van de vrachtwagens aan land komt. “Het vrachtvervoer tussen de EU en het VK ligt dus quasi stil. Want uitvoeren naar het VK is nog toegelaten, maar dat durft niemand nog, nu het onzeker is of en wanneer men kan terugkeren. Er is dringend een oplossing op Europees vlak nodig om dit probleem op te lossen”, stelt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen.

Brexit-oplossing of uitstel nodig

De acute en grote problemen met de sluiting van de grenzen tussen het VK en de omringende landen door de coronacrisis, duwen ons nogmaals met de neus op de harde feiten. Na jaren onderhandelen en meermaals uitgestelde deadlines, is er nog steeds maar beperkt zicht op een handelsakkoord met het Verenigd Koninkrijk na 1 januari. Er wordt vooruitgang geboekt maar o.a. de visserijquota blijven voor fundamentele meningsverschillen zorgen.

Een brexit zonder handelsakkoord zal de Vlaamse economie stevige klappen toedienen. Zelfs met een akkoord zullen er aan de grenzen nog heel wat problemen zijn m.b.t. douane en controle. De onderhandelaars moeten een no-dealbrexit dus absoluut vermijden.

Daarnaast is het quasi onmogelijk om een akkoord nog te laten ratificeren voor nieuwjaar. Daarom pleit Voka voor een overgangsperiode vanaf 1 januari, die uiteraard zeer beperkt is in de tijd om een tijdelijke no-dealbrexit te vermijden. Bovendien zal zo’n overgangsperiode wellicht ook nodig zijn om heel het ratificatieproces te doorlopen in geval van een akkoord.

Hans Maertens: “Het duurt allemaal veel te lang. De kerstvakantie is begonnen maar nog steeds weet men niet in welke omstandigheden men na de vakantie verder zal moeten werken. Daarom moet men nu al duidelijkheid verschaffen over een overgangsperiode na nieuwjaar, met of zonder akkoord, al blijven wij hopen op het laatste.”

Voka merkt ook op dat zelfs in geval van een harde brexit er toch onderhandelingen nodig zullen zijn met het Verenigd Koninkrijk. “Het zal zowel voor het VK als de EU zeer nadelig zijn als men volgens de standaard WHO-tarieven handel voert. Een handelsakkoord moet dus sowieso gesloten worden en dit binnen de kortst mogelijke tijdspanne”, aldus Hans Maertens.


Meer informatie

Kasper Demol – woordvoerder

0472 58 63 76 – \kasper.demol@voka.be 

Contacteer ons
Over Voka vzw

Voka is het Vlaams netwerk van ondernemingen. Voka vertegenwoordigt meer dan 18.000 bedrijven in Vlaanderen en Brussel, goed voor 65% van de private werkgelegenheid, 70% van de toegevoegde waarde en 80% van de export.

Voka vzw
Koningsstraat 154-158
1000 Brussel