Artificiële intelligentie is een kans voor élk bedrijf in Vlaanderen

Op het Flanders AI Forum in Antwerpen komen honderden deelnemers de mogelijkheden van artificiële intelligentie ontdekken. Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, onderstreept als mede-organisator de kansen die artificiële intelligentie biedt aan letterlijk elke onderneming in Vlaanderen. Vandaag wordt AI nog te weinig toegepast om de bedrijfsprocessen te verbeteren. Zo gebruikt maar 3% AI technologie om de productieplanning te optimaliseren. Drie kwart van de Vlaamse ondernemingen maakt op nog geen enkele manier gebruik van artificiële intelligentie. Het Flanders AI Forum probeert die kloof te dichten.

We moeten concreter aantonen wat de voordelen zijn van het gebruik van artificiële intelligentie, ​ ook bij kmo’s. Wie AI gebruikt, ziet zijn omzet gemiddeld met 10% stijgen. En wie AI toepast in zijn bedrijf creëert doorgaans ook nieuwe jobs. Er is geen enkele reden meer om afwachtend te zijn. Wie vandaag innoveert, kan niet meer om AI heen”, zegt Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka.

De digitale maturiteit van Vlaamse ondernemingen is laag: slechts 3 op de 10 heeft een actieplan om werk te maken van een digitale transformatie. Uit de eerder dit jaar gepubliceerde AI-barometer blijkt dat drie kwart van de Vlaamse bedrijven geen enkel gebruik maakt van artificiële intelligentie en 63% dat ook niet in de toekomst van plan is.

Om te tonen welke concrete kansen artificiële intelligentie kan bieden aan de Vlaamse ondernemingen organiseren Voka, imec, Agoria en de Vlaamse overheid het Flanders AI Forum. Deelnemers worden in 7 sessies ondergedompeld in de wereld van AI. Succesverhalen uit Vlaamse bedrijven worden voor het voetlicht gebracht. Daarnaast wordt onderlinge uitwisseling en kennisdeling gestimuleerd tijdens een beurs en verschillende netwerkmomenten.

Artificiële intelligentie kan letterlijk elk bedrijf vooruit helpen. Het gebruik van AI levert aantoonbare voordelen op voor ondernemingen: het leidt tot een gemiddelde omzetstijging van 10% en heeft een positieve impact op de tewerkstelling.

HR, Facility & IT-manager Carolien Van Belle van Kinnarps, een inrichter van efficiënte en inspirerende ​ werkomgevingen, getuigt:

We willen onze klanten zo persoonlijk mogelijk aanspreken. AI helpt ons om onze klantendata beter te segmenteren. Wie met AI wil beginnen, raad ik aan om met een externe partner in zee te gaan”.

Flanders AI Forum is een gezamenlijk initiatief van Agoria, Departement EWI, imec, het Vlaams AI-onderzoeksplatform, VLAIO en Voka.

Praktisch

7 juni 2022,
BluePoint Antwerpen - Filip Williotstraat 9, 2600 Antwerpen

10u00 – 12u00: 7 Deep Dive sessies